Saturday, February 28, 2009

.::: Lelong-lelong Murah-murah :::.



Aa hah.... Arini aku nak wat bisnes skit.... Aku nak jual Laptop IBM ThinkPad.... Tapi wat smentara waktu nih aku letak pic dulu... sari dua gi aku gtau ngan lebih teperinci gi.... ada masalah teknikal yang tak dapat dielakkan.... Harga permulaan RM1100.... Tapi takpa harga bley runding... sementara stok masih ada.... wat pengetahuan smua.. ni barang terpakai tau bukan baru....

.::: PeNaT LaGi Dan LaGi :::.

...............................................Hurmmm Penat Penat dan Penat...............................................

Tuesday, February 24, 2009

.::: Penat T.T :::.




Huhu... windu ar kart member2 tempat keja lama... tah apa lah depa tgh buat la ni kan.... huhuhu...

Wawawwawaa... penat nya... dah dua ari aku start keja kart tmpat baru... huhu... kemarin adalah hari petama yg teramat meletih kan... bayangkan... fail2 tunggang langgang... dokumen2 plak betimbun atas meja.... klu ikut mau ja aku buang semua tu.. huhu... tapi tak pa sabar tu separuh dr iman kan.... Alhamdulillah td tghari aku dah setel smua bab2 fail2 nih.... huhu.... Esok ada gi cabaran... baru ja start keja aku dah kena suruh kira stok plak dah... bukan senang tu klu silap abis lah... harap2 everything bjln lancar lah... Amin....

Saturday, February 21, 2009

.::: Sabda Nabi Muhammad SAW :::.

Daripada Anas r.a. bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda: "Tiga perkara yang mengiringi jenazah iaitu keluarganya, hartanya, dan amalannya. Maka dua perkara akan kembali dan yang akan kekal hanya satu sahaja, iaitu keluarga dan hartanya akan pulang dan yang tiggal hanyalah amalannya sahaja" ( Riwayat Al-Bukhari & Muslim)

p/s: Takut bila ingatkan mati.... T.T smoga Allah s.w.t ampunkan segala dosa2 ku...
Amin

.::: Teman Hidup :::.

Tak perlu mancari teman secantik BALQIS
Jika diri tak seindah SULAIMAN,
Mengapa mengharap teman setampan YUSUF
Jika kasih tak setulus ZULAIKHA,
Tak perlu diri menjadi setangah ibrahim
Jika diri tak sekuat HAJAR dan SARAH,
Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH
Jika diri tak sesempurna RASULULLAH

Wednesday, February 18, 2009

.::: Doa :::.

Sesiapa yang cuai berdoa disifatkan sebagai orang yang sombong

Allah berfirman dalam Al-Quran "Dan berkata Tuhan kamu,berdoalah kepada-Ku nescaya akan Aku kabulkan untuk kamu." ( Al-Mukmin: 60 )

Rasulullah pernah menenangkan hati para Sahabat yang resah dengan menyuruh mereka merayu kepada Yang Maha Mendengar dengan berdoa. Itulah senjata yang paling efektif dan berguna buat Muslimin. Sabda baginda bermaksud: "Doa itu senjata orang Mukmin."

Penyayangnya Allah kerana tidak lupa memberi kita wasilah atau cara untuk berdialog dengan-Nya.Tambahan pula sesiapa yang cuai berdoa disifatkan sebagai seorang yang sombong. Apabila seseorang itu berasa tidak perlu berdoa atau malas berdoa, maka seolah-olah dia tidak berhajat kepada Allah s.w.t Dia berasa sudah cukup dan selamat dengan usaha,kejayaannya,kekayaan,harta dan mengaggap mampu berusaha dengankudrat mereka sendiri.

Doa adalah senjata org Mukmin, yang mampu mengubah qada' seseorang. Sayangnya, ramai yang melihat doa itu sebagai satu yang remeh. Akibat daripada pegangan yang salah ini, ramai yang terlepas pandang mengenai senjata yang hebat itu.

Kebiasaannya, apabila dirundung masalah atau musibah, manusia yang tidak meletakkan Allah sebagai tempat mengadu akan meminta tolong dan mengadu kepada manusia lain untuk menyelesaikan masalahnya. Mereka lebih suka mengadu kepada sesama manusia. Manusia tidak akan mampumelakukan sesuatu tanpa keizinan Allah.

Sebaliknya sifat orang-orang mukmin itu apabila ditimpakan ke atasnya musibah atau ujian hidup, maka bersegeralah mereka mencari dan mengadu kepada Allah yang berkuasa mutlak ke atas segala-galanya.

Allah berfiman bermaksud:"Kepada-Mu kami sembah dan kepada-Mu kami minta pertolongan." ( Al-Fatihah: 5 )

Bayangkan bagaimana seseorang manusia yang menghadapi kesusahan bersegera menharapkan bantuan manusia tanpa menadah tangan lansung ke hadrat Ilahi boleh menangani musibah itu kerana hakikatnya bantuan manusia belum tentu dapat menghapuskan kesusahan di hati. Berlainan dengan orang-orang mukmin yang menaruh suatu pengharapan besar dengan janji Allah s.w.t Mereka yakin dengan janji Allah Yang Maha Mendengar, yang akan memperkenan doa-doa hamba-Nya. ^-^

.::: Cara-cara Menceriakan Hati Yang Resah :::.

# Muhasabah diri
# Mengadu/memohon kepada Allah
# Baca Al-Quran- penawar bagi hati
# Buat anjakkan paradigma ( setiap perkara ada hikmahnya yang kita x tahu )
# Tenangkan hati- bersabar semaksimum mungkin
# Berehat seketika dengan tidur atau sucikan diri dengan mandi
# Melihat Keindahan alam
# Senyum :-)

Insyaallah akan hilang segala keresahan.... ^-^

Friday, February 13, 2009

.::: LoST :::.

... Aku merasa ada yang hilang, Tanpa tahu apa yang sudah aku temukan,Aku merasa menemukan, tanpa tahu apa yang aku cari,Dan aku seperti masih mencari,tanpa tahu apa yang sudah hilang...... ???

Thursday, February 12, 2009

.::: shoulder to cry on :::.

"It's so hard to know the way you feel inside when there's many thoughts and feelings that you hide but you might feel better if you let me walk with you by your side And when you need a shoulder to cry on when you need a someone to rely on and the whole world is gone you won't be alone; 'cause I'll be there I'll be your shoulder to cry on I'll be there; I'll be your someone to rely on And when the whole world's gone You'll always have my shoulder to cry on..."

Wednesday, February 11, 2009

.::: Kehidupan :::.

Kehidupa manusia di dunia penuh dengan peristiwa suka duka, gelak tawa dan air mata.....

Setiap perkara yang terjadi di atas dunia maya ini mempunyai hikmah yang tersendiri. Maha suci Allah yang maha mengetahui atas segala yang dijadikan. Kadang2 telintas dibenak kita : Mengapa aku dijadikan? Siapa aku? Untuk apa aku disini? ke mana aku akan pergi selepas ini?

Islam yang syumul telah menyediakan jawapan kepada persoalan2 tersebut. Seperti mana telah berlaku dialog antara Allah dan para malaikat-Nya mengenai tujuan kejadian manusia: "Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi ini. Mereka berkata: 'Mengapa Engkau hendak menjadikan di bumi manusia yang akan membuat kerosakkan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?' Tuhan berfirman: ' Sesungguhnya aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.'" (Al-Baqarah: 30)

Kehidupan manusia di dunia penuh dengan suka duka, gelak tawa dan airmata. Kiasan hidup ini umpama sebuah roda, ada masa kita ke atas, di masa lain mungkin di bawah pula, tetapi ada juga kehidupan insan itu berakhir dengan kerugian dan kemurkaan Allah Yang Maha Esa. ( Jangan berdukacita dengan kesalahan yg kecil. Jangan juga menyalahkan diri, sebaliknya terus maju dan bangun mencipta dunia)

Hidup tidak akan terlepas daripada ujian, samada berbentuk kesenangan mahupun kesusahan. Bahagialah orang yang mendapat kesenangan dan berdukacitalah orang yang ditimpa kesusahan dan musibah dalam hidup. Namun, disebalik setiap ujian Allah itu terkandung seribu satu hikmah yang kadang2 tidak tersingkap oleh akal manusia yang cetek dan lemah.

Sunday, February 1, 2009

.::: Selimut Putih :::.

Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur di pembaringan
Seluruh tubuh akan menggigil
Terbujur badan dan kedinginan

Tak ada lagi gunanya harta
Kawan karib sanak saudara
Jikalau ada amal di dunia
Itulah hanya pembela diri

Janganlah mahu dikenang-kenang
Engkau digelar manusia agung
Sedarlah diri tahu diuntung
Sebelum masa kerenda diusung

Datang masanya insaflah diri
Selimut putih pembalut badan
Tinggal semua yang dikasihi
Berbaktilah hidup sepanjang zaman